استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به توافقات صورت گرفته با قـرارگاه سـازندگی خـاتم الانبیـاء (ص) گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ راهآهن چابهار – خاش افتتاح خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هامون نگار به نقل از ایرنا، محمد کرمی شامگاه دوشنبه در نشستی با حضور سردار علی فدوی جانشین کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بندر چابهار اظهارداشت: توسعه ارتباطات تجاری و گسترش مبادلات مرزی با کشورهای جهان از طریق مرزهای خاکی و آبی استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
وی بیان کرد: در سفر اخیر وزیر صنعت و تجارت هیأت حاکمه افغانستان در زمینه ترانزیت کالاهای وارداتی این کشور از طریق بندر چابهار بحث و گفتوگو شد.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه مدتی است که شاهد افزایش انتقال کالاهای استانهای جنوب شرق کشور به بندر چابهار هستیم.
وی گفت: همچنین در زمینه ترانزیت کالاها از طریق بندر چابهار برنامه ریزی برای استقرار ۱۲۰ هزار کانتینر و افزایش ناگاون جادهای و هوایی صورت گرفته است.
کرمی تاکید کرد: پیگیریهای لازم در زمینه حمل و نقل هوایی، جادهای و بحث گسترش راهآهن صورت گرفته و به زودی شاهد گسترش صنعت حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود.
۹۲ هزار میلیارد ریال برای ساخت راه آهن زاهدان- چابهار هزینه شد
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان؛ تاکنون برای ساخت راه آهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار که حدود ۶۴.۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ۹۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
منصور بیجار اظهارداشت: هماینک مسیر زاهدان – خاش در قطعات هفت و هشت به طول ۱۵۵ کیلومتر به اتمام رسیده و ایستگاه آن نیز آماده بهرهبرداری است که با جابجایی مسافر از این مسیر ریلی و تردد مسافران با قطار بزودی شاهد کاهش تصادفات در این محور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۲ در هشت قطعه در حال اجراست، افزود: در این طرح که حدود ۴۸ درصد توپوگرافی منطقه کوهستانی است و سبب شده در طول مسیر ۱۳۷ دستگاه پل و ۳۸ دستگاه تونل که حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر را در بر میگیرد احداث شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هماینک قطعه یک با ۸۲.۱۶ درصد و قطعه ۲ با ۷۲.۱۶ درصد در مسیر چابهار به نیکشهر – قطعه سه با ۶۴.۷۶ و قطعه چهار با ۷۲.۳۸ درصد در مسیر ایرانشهر به نیکشهر – قطعه پنج با ۲۸.۰۹ درصد و قطعه ۶ با ۴۱ درصد در مسیر ایرانشهر به خاش دارای پیشرفت فیزیکی است.
وی افزود: تا کنون حدود ۹۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده و حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر برای اتمام راه اهن چابهار – ایرانشهر – خاش پیش بینی شده است.
بیجار تاکید کرد: این طرح مهم ریلی که موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود۷۴۴ کیلومتر از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیشاز ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن باراز از طریق این خط ریلی منتقل شود.