به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هامون نگار، علی رغم آزمونهای سال های گذشته که مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم میشدند؛ برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیشبینی شده است. البته این مواد هنوز نهایی نشده است اما آخرین بررسیهای آموزش و پرورش است پس اگر قصد مطالعه مواد آزمون را دارید کمی صبر کنید تا دفترچه آزمون منتشر شود.
منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1402:
مواد حیطه عمومی
۱. تاریخ و فرهنگ تمدن: خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا – صعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی.
خدمات متقابل اسلام و ایران
۲. تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی: بخش اول «شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت» و بخش دوم «شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی»
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی
۳. معارف و اندیشه اسلامی: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنهای، انتشارات: صهبا – انسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا.
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
۴. دانش اجتماعی و حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران– وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
مواد حیطه اختصاصی
۱. اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش: سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی- آییننامه اجرایی مدارس/ مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش.
۲. روشها و فنون تدریس : بخش دوم و سوم کتاب روشها و فنون تدریس/ نویسنده: حسن شعبانی ناشر انتشارات سمت – کتاب راهنمای معلم کلاسهای چندپایه فصل ۱-۳-۵)
کتاب راهنمای معلم کلاسهای چندپایهخلاصه کتاب روشها و فنون تدریس
۳. روانشناسی تربیتی: برای داوطلبان آموزگار ابتدایی: بخشهای دوم، سوم، چهارم و پنجم کتاب روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش دکتر علی اکبر سیف نشر دوران) – و برای داوطلبان آموزگار استثنایی (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی): کتاب دانشآموزان استثنایی؛ مقدمهای بر آموزش ویژه؛ مولفان دانیل هالاهان و جیمز کافمن؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، نشر ویرایش یا ارسباران؛ کتاب مقدمهای بر اصول توانبخشی معلولان؛ تالیف عباس داورمنش و فرید براتی سده، نشر رشد.
۴. سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی: فصول ۵ تا ۱۶ کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی علی اکبر سیف انتشارات دوران – راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳
مواد حیطه تخصصی
۱. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی قرآن و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی: نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی- راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم و ششم.
راهنمای معلم قرآن
نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی
راهنمای معلم هدیههای آسمانی
راهنمای معلم هدیههای آسمانی (پایه سوم)راهنمای معلم هدیههای آسمانی (پایه ششم)
۲. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی ریاضی دوره ابتدایی: راهنمای معلم ریاضی اول و ششم.
راهنمای معلم ریاضی (پایه اول)راهنمای معلم ریاضی (پایه ششم)
۳. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم.
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه دوم)راهنمای معلم علوم تجربی (پایه چهارم)راهنمای معلم علوم تجربی (پایه ششم)
۴. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی فارسی دوره ابتدایی: راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم.
راهنمای معلم فارسی (پایه اول)راهنمای معلم فارسی (پایه چهارم)راهنمای معلم فارسی (پایه ششم)
۵. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی.
راهنمای معلم اجتماعی (پایه پنجم)راهنمای معلم اجتماعی (پایه ششم)