وزیر علوم گفت: در آییننامه دانشبنیان مجوز استخدام ۳۰۰ نیرو برای پارکهای علم و فناوری و بخش پژوهشی گرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هامون نگار دکتر محمدعلی زلفیگل، در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، درباره استفاده از ظرفیت دستیار فناوری و پسا دکتری فناوری، گفت: در اثر تعامل وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار شد چند اتفاق بیفتد؛ اول این که اجازه امریه پسا دکترا را قرار شد ستادکل نیروهای مسلح از مقام معظم رهبری بگیرند.به
وی ادامه داد: همچنین برای امریه سربازی پارکهای علم و فناوری قرار شد یک دفتر در هر دانشگاهی به نماینده نیروهای مسلح اختصاص داده شود تا قراردادها و تفاهمنامههایی که با نیروهای مسلح قرار است انجام شود، از این طریق پیگیری شود.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: در آییننامه دانشبنیان مجوز استخدام ۳۰۰ نیرو برای پارکهای علم و فناوری و بخش پژوهشی گرفته شده است.
زلفیگل با اشاره به رتبه علمی کشور، گفت: با لطف خدا و تلاش جامعه علمی توانستهایم رتبه اول منطقه و رتبه ۱۵ در دنیا را کسب کنیم که شایسته است و امیدواریم شاهد ارتقای این رتبه باشیم.
وی ادامه داد: در راستای مرجعیت علمی تلاش شده که مجلهها تحت نمایه علمی قرار بگیرند و بر اساس آخرین آمار، ۲۰ مجله در مدت مسئولیت ما نمایه بینالمللی گرفتهاند. این در حالی است که در ۴۰ سال گذشته، ۱۰۱ مجله نمایه بینالمللی گرفته بودند که البته ما به این میزان قانع نیستیم.
زلفیگل با تاکید بر فواید نمایهسازی بینالمللی مقالات، گفت: نمایه شدن مقالات در پایگاههای بینالمللی، رتبه علمی کشور را ارتقا میدهد و همچنین باعث رشد علمی پژوهشگران میشود.
وی در خصوص حمایتهای انجام شده از مجلات دارای نمایه بینالمللی به پایههای تشویقی، ۱۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی اشاره کرد.
وزیر علوم در خصوص نگاه ویژه دولت به دانشگاهها خاطر نشان کرد: دولت مردمی نسبت به دانشگاهها نگاه ویژه دارد، اگر چه برخی اتفاقات افتاد و الان در حال اصلاح است. رییس جمهور هر ماه حداقل یک جلسه با دانشگاهیان و آموزش عالی داشته است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی یادآور شد: شورای عالی عتف بعد از ۱۱ سال با حضور رییسجمهور تشکیل شد.
زلفیگل ادامه داد: ما پیگیر هستیم که منابعی برای تجهیز آزمایشگاههای دانشگاهها جذب کنیم که امیدواریم تحقق پیدا کنند.
وزیر علوم خاطر نشان کرد : ما نگرشی نوین به نظام سنجش آمیزش پژوهش و نوآوری داریم و این نگرش را در پایههای تشویقی ابلاغ کردهایم و تعداد پایههای تشویقی را به ۶۰ پایه رساندهایم. نیاز است این پایههای تشویقی در دانشگاهها و دانشکدهها معرفی شوند.
وی با ذکر مثالی تشریح کرد: ما برای استاد ممتاز ۴ پایه تشویقی سالانه در نظر گرفتیم که در هیئت دولت تصویب شده است. این اتفاق بزرگی است و افزایش حقوق دائمی را درپی دارد.
وزیر علوم ادامه داد: رییس جمهور در صحبتهای اخیر اصطلاح جدید دانشگاههای پیشرو و دانشگاههای پیرو را به کار بردند و همین باید نوع نگاه ما را تغییر دهد. باید تلاش کنیم که دانشگاهها را به سمت پیشرو شدن هدایت کنیم.
زلفیگل به ضرورت ردیف بودجه پژوهش مستقل در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم بودجه پژوهشی در دانشگاهها ردیف ویژه داشته باشد که رییس دانشگاه آن را کم یا زیاد نکند. همچنین معاونان پژوهشی سعی کنند حوزه مالی پژوهش را مستقل کنند تا به طور مستقیم هزینهها انجام شود.
وزیر علوم در این جلسه بر لزوم استفاده اساتید و پژوهشگران از سامانه “نان” تاکید کرد و گفت: برای کسانی که عنوان پایاننامه آنها بر اساس نیازهای سامانه “نان” است، پایه تشویقی ویژه در نظر گرفتهایم.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که سیستم استادمحور را برای گرفتن دانشجوی تحصیلات تکمیلی عملیاتی کنیم، اگر بشود میخواهیم دانشجوی تحصیلات تکمیلی را به دو شکل پایاننامه کاربردی و بنیادی در کنکور پذیرش کنیم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه امروز تاکید داشتند باید از مقالهمحوری صرف، به سمت نیاز محوری برویم. باید برای این برنامه جدی داشته باشیم.
زلفیگل با بیان اینکه قوانین و مقررات در حوزه پژوهشی و فناوری باید تشویقی – ترغیبی باشد، خطاب به معاونان پژوهشی گفت: معاون پژوهشی باید سخاوتمند باشد. تا دیدید یک استاد یک کار علمی یا فناوری خوبی انجام داده یا یک پتنت ثبت کرده، از او قدردانی کنید. به کارگاه و آزمایشگاه او کمک کنید. دیده شدن، نیاز یک پژوهشگر و دانشمند است. نسبت به دیده شده همکاران مؤثر کوتاهی نکنید.
وزیر علوم به استفاده از ظرفیت استاندار، شهردار، فرماندار و … تاکید کرد و گفت: از این ظرفیتها میتوان برای پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده کرد. دیروز در جلسه رؤسای دانشگاههای تهران با استاندار تهران، هزار میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاههای تهران گرفتیم.
وی ادامه داد: معاونان پژوهشی از ظرفیت دور دوم سفرهای استانی استفاده کنند. اگر آزمایشگاه مرجع در دانشگاه ندارند و یا نیازمند دستگاهی هستند، از این ظرفیت استفاده شود.
زلفیگل خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت هفته پژوهشوفناوری برای تشویق اساتید و همچنین از ظرفیت آییننامه تعاملات علمی ملی و بینالمللی برای سفرهای اساتید در راستای همکاریهای علمی استفاده شود.